۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

تازه‌های گوشی در آستانه سال نو میلادی

تازه‌های گوشی در آستانه سال نو میلادی 


 م.ر.بهنام رئوف - کمتر از بیست روز دیگر به آغاز
سال نو میلادی باقی مانده است. اگر سر به بازارهای لوازم الکترونیکی زده باشید، حتما از حراج محصولات قدیمی و ورود کالاهای جدید با خبر شده‌اید.
به شکل کلی تمامی شرکت‌های مطرح در بازار مصرفی کالاهای الکترونیکی در اواخر سال میلادی علاوه بر کاهش قیمت محصولات قدیمی خود، کالاهای جدید خود را روانه بازار می‌کنند. این امر به خصوص از زمانی که خرید هدایای دیجیتالی در بین تمامی فرهنگ‌ها باب شده، شدت گرفته است.
بازار تلفن همراه که این روزها نیز از سایر کالاهای الکترونیکی پراستقبال‌تر است از این قاعده مستثنا نیست. سال گذشته و با توجه به بحران اقتصادی بسیاری از بازیگران این بازار دچار افت شدید در سود و بعضا نیز ضرر و زیان‌های فاحشی شدند که در برخی از مواقع نیز با تعدیل نیروهای خود سعی در کاهش خسارت‌های خود داشتند. بحران اقتصادی در سال گذشته تا حد بسیاری قواعد بازی در بازار تلفن همراه را تغییر داد. از سوی دیگر و با دو ساله شدن گوشی‌ای به نام آیفون و استقبال روزافزون کاربران جهانی از آن، سایر تولید‌کنندگان نیز به فکر به‌کارگیری فناوری صفحه‌های لمسی در گوشی‌های خود افتادند و تولید بیش از پیش گوشی‌های هوشمند را در دستور کار خود قرار دادند.
بر همین اساس، سال میلادی جاری را که تا بیست روز دیگر از آن باید با عنوان سال گذشته یاد کرد، به باور بسیاری از کارشناسان صنعت تلفن همراه سال گوشی‌های هوشمند نام‌گذاری شده است. هرچند که بازار ایران با تاخیری یک یا دو ماهه نسبت به عرضه گوشی‌های جهانی روبه‌رو است، اما با این حال در برخی از موارد نیز بسیاری از گوشی‌های تازه عرضه شده بزرگان جهانی تنها با چند روز تاخیر نیز در بازار ایران ظاهر می‌شوند (البته از نوع قاچاقش).
بابانوئل در بازار موبایل
اما برای تعطیلات کریسمس و خرید هدایای سال نو پنج شرکت اصلی بازار تلفن همراه اقدام به عرضه محصولات جدیدی کرده‌اند که برخی از آن کالاها هم‌اکنون در بازار ایران نیز موجود است. نوکیا، بزرگترین و اولین برند حاکم در بازار ایران و جهان هم‌اکنون دو مدل N97mini و 6710Navigation را که به تازگی در بازارهای جهانی عرضه کرده روانه بازار ایران نیز کرده است. جدیدتر از این دو محصول E72 نیز آخرین و جدیدترین محصولی است که همزمان با بازارهای جهانی همین چند روز گذشته در بازار ایران نیز عرضه شده است. مسوولان نوکیا در ایران اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا پایان سال میلادی جاری دو گوشی 2730Classic و X3 را نیز روانه بازار کنند.
N97mini که نسخه کوچک شده همان N97 است هم‌‌اکنون با قیمتی حدود 610 هزار تومان در بازار عرضه شده است. بسیاری از مشخصات این گوشی همانند نسخه اصلی‌اش است، اما حافظه داخلی آن از 32 گیگابایت به 8 گیگابایت کاهش یافته که با این حال به وسیله کارت حافظه میکرو اس‌دی تا 16 گیگابایت قابل افزایش است. صفحه کیبورد QWERTY این گوشی نیز نسبت به مدل قبلی‌اش تا حدودی جمع و جورتر شده است و همین عوامل باعث شده تا وزن این گوشی 138 گرم و ابعادش به 3/11 در 2/5 در 2/14 میلیمتر تغییر یابد. دوربینش همان 5 مگاپیکسل N97 بوده و سایر مشخصاتش نیز همانند آن مدل است. این گوشی صفحه نمایش 2/3 اینچی لمسی دارد.
6710Navigation به واسطه نقشه تهران و سیستم ناوبری که دارد به عنوان یکی از داغ‌ترین گوشی‌های نوکیا در بازار معرفی می‌شود. (البته این داغ بودن به معنای تازه بودن است نه معیوب بودن). این گوشی که هم‌اکنون با قیمتی حدود 360 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود کشویی بوده و از صفحه نمایش 6/2 اینچی برخوردار است. در زیر صفحه نمایش این گوشی نواری لمسی قرار دارد که قابلیت
بزرگ نمایی و کوچک کردن نقشه را برای کاربر آسان‌تر می‌کند. کلید جویستیک این گوشی به جای چهار جهت قابلیت استفاده در 8 جهت را دارد که این امکان نیز کار با نقشه گوشی را آسان‌تر می‌کند. نوکیا برای اولین بار نقشه تهران را به همراه سیستم ناوبری انحصاری تهران در این گوشی عرضه کرده است. دوربین این گوشی 5 مگاپیکسلی است و حافظه داخلی‌اش 50 مگابایت است که با استفاده از کارت حافظه میکرو اس‌دی تا 16 گیگابایت قابل ارتقا است.
E72 جدیدترین گوشی نوکیا در بازار ایران است که هم‌اکنون قیمتی در حدود 600 هزار تومان دارد. این گوشی در کلاس گوشی‌های سری E نوکیا بوده که از صفحه کلیدی کامل به همراه صفحه نمایش 36/2 اینچی و از دوربین 5 مگاپیکسلی برخوردار است. نوکیایی‌ها اعلام کرده‌اند که قرار است تا همین بیست روز دیگر دو گوشی دیگر نیز به بازار ایران عرضه کنند. X3 و 2730Classic نام این دو گوشی است که هنوز قیمت عرضه آن‌ها در بازار ایران مشخص نیست. X3 گوشی‌ای کشویی است که بیشتر به سری موزیک اکسپرس نوکیا شبیه است.
سونی اریکسون با لباسی تازه
یاری، ساتیو و آینو سه گوشی جدید سونی‌اریکسون هستند که در همین یکی دو ماهه گذشته به بازار عرضه شده است. قیمت حدودی این سه گوشی به ترتیب 325، 800 و 605 هزار تومان است.
یاری گوشی‌ای کشویی با دوربینی 5 مگاپیکسلی و حافظه داخلی 60 مگابایتی است. آینو نیز همانند یاری کشویی بوده با این تفاوت که صفحه نمایش‌اش لمسی است. دوربین این گوشی 8 مگاپیکسل و حافظه داخلی آن 55 مگابایت است. ساتیو که در حال حاضر گران‌ترین گوشی سونی‌اریکسون است از صفحه نمایش لمسی 5/3 اینچی برخوردار است. دوربین این گوشی 12 مگاپیکسلی است. حافظه داخلی آن 128 مگابایت است که میکرو اس‌دی تا 32 گیگابایت قابل افزایش است.
هرچند که سونی اریکسون قرار است تا پاپان سال میلادی جاری و به عنوان عیدی به کاربرانش گوشی X2 را روانه بازار کند، اما هنوز از تصمیم نهایی برای ورود این گوشی به بازار ایران خبری نیست و حتی شنیده می‌شود که این گوشی به این زودی‌ها به بازار ایران نرسد.
سامسونگ و کوربی
سامسونگ به تازگی گوشی کوربی را که یک گوشی لمسی است با قیمت حدودی 480 هزار تومان به بازار عرضه کرده است. نام تجاری این گوشی S3650 است که صفحه نمایش 8/2 اینچی، دوربین 2 مگاپیکسلی و حافظه داخلی 50 مگابایتی از قابلیت‌های آن است که شاید نسبت به قیمت فروشش آن چنان آش دهن‌سوزی نباشد. هنوز مشخص نیست که این شرکت کره‌ای آیا برای سال نو میلادی در نظر دارد تا چند روز دیگر گوشی جدید دیگری را وارد بازار کند یا خیر؟ اما به هر حال رقیب دیگرش ال‌جی که به تازگی فعالیت خود را در بازار ایران افزایش داده است قرار است تا چند روز دیگر گوشی BL40 را روانه بازار ایران کند.
این گوشی از طراحی عجیبی نسبت به سایر گوشی‌ها برخوردار بوده، به طوری که عرض آن بسیار کم است. از صفحه نمایش 4 اینچی تمام لمسی و دوربین 5 مگاپیکسلی و حافظه داخلی 1 گیگابایتی برخوردار است که تا 32 گیگابایت با استفاده از کارت میکرو اس‌دی قابل افزایش است. گفته می‌شود این گوشی در بدو ورود به ایران قیمتی حدود 800 هزار تومان خواهد داشت.
منبع : دنياي اقتصاد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر