۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

آمازون و گوگل در مسیر تقابل

گوگل در پي به نتيجه رساندن معامله‌ 125 ميليون دلاري براي ديجيتالي كردن ميليون‌ها كتاب است. در مقابل، آمازون اين كوشش را "خطرناك" خوانده است. در دادخواستي به دادگاه آمريكا، آمازون بيان كرده توافق گوگل با ناشران و نويسندگان سابقه‌ خطرناكي را ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند به نوآوري و حقوق انتشارات صدمه‌ جبران‌ناپذيري وارد كند.
اين دعوا حول حل و فصل اختلاف گوگل با انجمن ناشران آمريكا و انجمن نويسندگان شكل گرفته است. شرايط حل و فصل دعوا منجر به اين توافق شده كه گوگل در عوض دريافت حقوق ديجيتالي كردن ميليون‌ها كتاب، 125 ميليون دلار پرداخته و سهمي از درآمدهاي حاصل استفاده از اين نسخ الكترونيك را دريافت كند.
اين توافق همچنين منجر به ايجاد سازمان جديدي موسوم به "ثبت حقوق كتب" خواهد شد كه مسئوليت آن پيگيري مسائل نويسندگان و اعمال كنترل بر قيمت‌گذاري كتب است.
مخالفان معتقدند اين حركات منجر به شكل‌گيري يك كارتل انحصاري خواهد شد و نمايندگان دست‌اندركار در مورد حقوق نويسندگاني مذاكره مي‌كنند كه حضور ندارند.
شكايت آمازون از حركت گوگل تنها يكي از موارد مخالفت محسوب مي‌شود. قرار است شركت‌هاي مايكروسافت و ياهو نيز شكايات خود را تا آخر اين هفته تسليم قوه قضايي آمريكا كنند. دولت آلمان نيز يكي از شاكيان محسوب مي‌شود.


ناشر: The Guardian

۴ نظر:

  1. سلام
    مرسی که نظر دادید
    وبتون را دیدم و خوب هست و انشاا... ادامه بدید تا اعتبارتون بره بالا
    در مورد مطلب گیری از وب من ، شما مختارید ولی اینکه منبع کامل و لینک و لینک مورد نظر رو بگذارید،مشکلی نداره و حق نویسنده ضایع نمی شود
    با تشکر
    http://keyneveshte.blogspot.com/

    پاسخحذف
  2. راستی در مورد تبادل لینک گفتید،من این کار را هنوز شروع نکردم و با کسی تبادل لینک نکردم و فعلا قصدی ندارم،شما مختارید و اگر لطف کنید و لینک کنید من را خیلی هم خوبه
    و من هم در صورت شروع این امر شما را لینک خواهم کرد
    با تشکر
    http://keyneveshte.blogspot.com/

    پاسخحذف
  3. سلام
    عید شما هم مبارک باشد
    قوانینی را در بخش تبادل لینک وجود دارد
    1- پیج رنک بالای 2
    2-به روز بودن و آپ دیت روزانه
    3-اعتبار مناسب در الکسا،
    در صورت داشتن این موارد با ما تماس بگیرید
    با تشکر
    http://keyneveshte.blogspot.com/

    پاسخحذف