۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

*اخــلاق در ایـنـترنـت* مدرس دانشگاه: رعایت اخلاق و تحمل در اینترنت ضروری است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگها

يك مدرس دانشگاه تاكيد كرد: رعايت اخلاق و تحمل سياسي در اينترنت و وبلاگ‌نويسي از سوي كاربران و سازمان‌هاي مورد نقد ضروري است.

دكتر اكبر نعمت‌اللهي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه اخلاق در اينترنت شامل دو گروه از افراد مي‌شود، اظهار كرد: يك بخش كاربراني هستند كه از اينترنت بهره‌برداري و مطالبي را در آن منتشر مي‌كنند و به صورت مداوم و برنامه‌ريزي شده داراي سايت و وبلاگ هستند و مي‌توانند از سايت خود و ديگران بهره‌مند شوند.

وي افزود: گروهي كه خود داراي سايت يا وبلاگ هستند عموما از اخلاق بيشتري در اينترنت بهره‌مند مي‌شوند، چراكه تلاش مي‌كنند از هنجارها و نرم‌ها عدول نكنند و بتوانند در اين فضا باقي بمانند و حضور داشته باشند.

نعمت‌اللهي همچنين گفت: برخي به صورت گذرا وارد اينترنت مي‌شوند و از اين فضا به عنوان سرگرمي، بازي و رفع اوقات فراغت استفاده مي‌كنند. از اين جهت به خود اجازه مي‌دهند هر حركتي را انجام دهند يا اطلاعات و مطالبي را منتشر ‌كنند كه برخي از آن‌ها خلاف شئونات و ارزش‌ها باشد. درحالي كه اگر اين‌گونه رفتار نكنند، نيازي به فيلترينگ و اظهار نظرهاي متقابلي كه ممكن است خلاف اخلاق و رويه‌ جامعه باشد وجود ندارد. به صورتي كه اگر كاربري وارد سايتي شود و نظراتي خلاف اخلاق، فرهنگ و نرم جامعه وارد كند، برخي به پاسخگويي او وارد مي‌شوند كه همان نيز ممكن است از اخلاق به دور باشد.

وي با تاكيد براينكه رعايت اخلاق و تحمل در اينترنت ضروري است، تصريح كرد: رعايت نكردن اخلاق و برخي فيلترينگ‌ها در اينترنت، به مسائل سياسي مربوط مي‌شود. بنابراين استفاده كنندگان و كاربران بايد اخلاق سياسي را رعايت كنند و سازمان‌ها، موسسات و گروه‌هايي كه اين مطالب به آن‌ها مربوط مي‌شود، بايد تحمل سياسي داشته باشند.

نعمت‌اللهي خاطرنشان كرد: زماني كه اخلاق و تحمل كمتري در اينترنت وجود داشته باشد، به مزاح قلمي و مجازي و در نهايت فيلترينگ سايت‌ها منجر مي‌شود.

وي ادامه داد: امروزه با وجود فيلترشكن‌هاي متعدد، بي‌اخلاقي وارد شبكه‌هاي مجازي و اينترنتي شده است. به طوري كه از يك طرف فيلترينگ انجام مي‌شود و يك اقدام غير فرهنگي با اقدام غير فرهنگي ديگر رفع و رجوع مي‌شود كه اين مساله نيز صحيح نيست.

نعمت‌اللهي تاكيد كرد: از ابتدا بايد يك اخلاق فرهنگي و تحمل سياسي در اينترنت ايجاد شود كه در نهايت با رفتارهاي غيرفرهنگي و غيرمعقول جلوي آنها گرفته نشود.

وي يادآور شد: نشر اكاذيب در اينترنت جزء موارد غيراخلاقي و غير فرهنگي است و به نداشتن اخلاق و فرهنگ مناسب و مقابله با اخلاق و فرهنگ جامعه مربوط مي‌شود.

نعمت‌اللهي همچنين تصريح كرد: كپي‌رايت يك موضوع حرفه‌اي خاصي است كه نه تنها در اينترنت، بلكه در بخش‌هاي ديگر رسانه‌هاي جمعي اعمال مي‌شود. كپي رايت را نه تنها افراد، بلكه سازمان‌ها، نهادها و رسانه‌هاي عمومي كشور رعايت نمي‌كنند و از توليدات فرهنگي بهره‌برداري و هيچگونه حق و حقوقي براي صاحبان اثر قائل نيستند.

وي با تاكيد بر لزوم رعايت قانون كپي رايت، گفت: تا اين مساله قانوني نشود و ضمانت اجرا براي آن وجود نداشته باشد، اين بي‌اخلاق‌ها در شبكه‌هاي اينترنتي و رسانه‌هاي كشور ادامه پيدا مي‌كند.

اين مدرس دانشگاه افزود: ملزم كردن افراد براي رعايت كپي رايت به لحاظ اخلاقي دشوار است. بنابراين بايد قوانين صحيح در اين رابطه تدوين و ضمانت اجرا براي آن ايجاد شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر