۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

9 رویداد تاریخ ساز اینترنت

مترجم: نسترن صائبی


  9 رویداد تاریخ ساز اینترنت

برخی رویدادهای آنلاین از تولد ویکی‌پدیا و مرگ نپستر(سرویس موسیقی) گرفته تا جریان مجازی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وقایع برجسته دنیای وبی تبدیل شده و در تاریخچه اینترنت به ثبت می‌رسد.


سازمان جوایز وبی (Webby Awards) که در سال 1996 برای اولین بار توسط آکادمی بین‌المللی علوم و هنرهای دیجیتالی معرفی شد، هر ساله بهترین‌های وب را معرفی می‌کند، اما اخیرا 9 لحظه برتر اینترنت را در دهه اول قرن بیست و یکم معرفی کرده است. رویدادهایی چون توسعه سایت Craigslist و راه‌اندازی AdWords گوگل، مهم‌ترین وقایع اینترنتی بوده که این آکادمی نیویورکی مطرح کرده است.

دیوید میشل دیویس، مدیر اجرایی وبی اواردز در این باره می‌گوید: اینترنت در واقع تاریخ دهه اخیر ما را رقم می‌زند. زیرا این شبکه عظیم در تحولات ده سال اخیر نه تنها در زندگی روزمره بلکه در تمامی ابعاد زندگی از اقتصاد و ارتباطات گرفته تا سیاست و فرهنگ، نقش یک کاتالیزور را ایفا کرده است. وی می‌افزاید: محور اصلی موضوع فهرستی که تهیه کرده‌ایم، ظرفیت اینترنت را در پیشی گرفتن از سیستم‌های سنتی و قدرت آن را در دست گرفتن زندگی روزمره مردم نشان می‌دهد.

در فهرستی که این آکادمی ارایه کرده، 9 رویداد مهم و تاثیرگذار در اینترنت معرفی شده که بر حسب اهمیت رده‌بندی نشده‌اند و به عقیده دیویس رده‌بندی این فهرست به اینکه شما که هستید و به چه چیزهایی علاقه دارید، بستگی دارد. دیویس عنوان می‌کند: اینترنت زندگی به روشی دیگر است و اینکه کدام لحظه از آن مهم‌ترین است، سوالی است که پاسخ دادن به آن کار مشکلی است. شاید اگر 20 سال دیگر به این فهرست نگاهی بیندازیم، برخی از آنها تغییر کرده و به رویدادهای مهم‌تری تبدیل شده باشند. وی می‌افزاید: فکر می‌کنم تاریخ و زمان است که این بینش را به ما می‌دهد تا دریابیم کدام سایت یا شرکت یا لحظه تاثیرگذار است یا کدام‌یک از اینها آینده ما را شکل می‌دهد.

حال به 9 مورد از سرنوشت‌سازترین رویدادهای اینترنتی دهه اول قرن بیست‌ویکم به انتخاب بنیاد وبی نگاهی می‌اندازیم:

سال 2000: توسعه Craigslist

در سال 2000 سایت رده‌بندی آزاد Craigslist فعالیت خود را از سانفرانسیسکو به 9 شهر آمریکا گسترش داد و تبلیغات نیازمندی‌ها را از انحصار روزنامه‌ها درآورد. این سایت هم‌اکنون فهرست‌های رایگان تبلیغاتی بیش از 500 شهر در 50 کشور جهان را ارایه می‌دهد و عملکرد آن مبتنی بر مدل کسب‌وکار غیر ضروری و موفقیت تجاری و همچنین کاریابی، مسکن‌یابی و هر آنچه که فکرش را بکنید، است.

سال 2000: راه‌اندازی AdWords گوگل

گوگل با راه‌اندازی سرویس AdWords در اکتبر سال 2000، شریان تبلیغات آنلاین را گشود. این برنامه خودپرداز تبلیغاتی، زمینه بازاریابی را برای همه کسب‌وکارها فارغ از کوچک و بزرگ بودن آن فراهم کرده و به مبلغان اجازه داد که با دقت ریزبینی لیزر و تنها با یک کلیک، مشتریان خود را هدف قرار دهند.

سال 2001: راه‌اندازی ویکی‌پدیا

ویکی‌پدیا با رسیدن به 20 هزار مدخل به 18 زبان زنده دنیا تنها پس از گذشت یک سال از راه‌اندازی‌اش، نشان داد که چقدر یک سایت تعاملی و منبع عظیم اطلاعات می‌تواند موفق و تاثیرگذار باشد. ویکی‌پدیا هم‌اکنون تعداد مقالات خود را به 14 میلیون و به 271 زبان دنیا رسانده است. این دایره‌المعارف منبع باز در حقیقت از قدرت اینترنت برای گرد آوردن هزاران هزار کاربر بیگانه از سرتاسر جهان برای مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات بهره می‌برد.

سال 2001: تعطیلی نپستر

اگرچه سرویس موسیقی نپستر در سال 2001 تعطیل شد، اما بعد از مدتی با نگرش به‌اشتراک‌گذاری فایل شروع به کار دوباره کرد. به طور کلی این مرحله کمایی بود که باعث به وجود آمدن اولین جرقه‌‌های موجی از نوآوری‌ها شد و روش کسب تجربه ما را از موسیقی و تصاویر ویدیویی دچار تحول کرد. موجی که بعدا سایت‌های هولو و آی‌تیونز را در برگرفت.

سال 2004: IPO گوگل

ورود گوگل به بورس، یکی از بزرگ‌‌ترین رویدادهای اینترنتی است که این موتور جست‌وجو را در سال 2004 یعنی زمانی که شش ساله بود، در آستانه سلطه یافتن بر بازار جست‌وجو قرار داد. از جی‌میل و یوتیوب گرفته تا سرویس نقشه‌برداری، گوگل ارث و آندرویید همه و همه نشان از قدرت گرفتن این غول اینترنتی و تسخیر زندگی روزمره ما دارد.

سال 2006: انقلاب ویدیوی آنلاین

افزایش سرعت پهنای باند، ارزان شدن دوربین‌های دیجیتال در سال 2006 و تلفیق آنها با اوج‌گیری استفاده از پخش‌کننده ادوب فلش 9 توسط یوتیوب، پیش‌درآمدی برای ایجاد انقلاب در اینترنت شد. این اتحاد سه‌گانه پیدایش محتوای خانگی و حرفه‌ای را نظیر محتوای افرادی با هویت‌های اینترنتیDiet Coke و lonelygirl15 در پی داشت که به همه چیز از مسایل فرهنگی گرفته تا سیاسی شکلی دوباره داد.

سال 2006: فیس‌بوک و توییتر

در سال 2006 یک سایت شبکه اجتماعی مخصوص دانشجویان از طریق یک آدرس ایمیل معتبر شرایط کاربری خود را به افراد بالای 13 سال تغییر داد. تقریبا یک شبه اعتصابی در فیس‌بوک راه افتاد و این موضوع جنجالی به پا کرد. کم‌تر از یک ماه بعد خالقان توییتر خواستار خرید این شرکت شدند و بعد از یک سال درنهایت توانستند به این هدف برسند. هر دوی این شرکت‌ها جریان شبکه اجتماعی را در دست گرفتند و بعدها روش اتصال ما به اینترنت، مشارکت در فضای مجازی و ارتباطات ما را متحول کردند. به این ترتیب، امروز معنای دوستی فراتر از چیزی است که قبلا تعریف می‌شد.

سال 2007: آیفون

آیفون در 29 ماه ژوئن سال 2007 عرضه شد و تا پایان آخر هفته فروش آن به نیم میلیون واحد رسید و می‌توان گفت که این رویداد تلفن‌های هوشمند را به ابزار لوکس و غیرضروری تبدیل کرد. از سویی دیگر آیفون الهام بخش طراحان برای توسعه سیستم‌عامل‌های جدید نظیر آندرویید گوگل و کاربردهایی شد که از هر جنبه‌ای زندگی ما را به سوی مدرن بودن سوق می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده یک میلیارد کاربر جدید برای اولین بار از طریق ابزارهای قابل حمل خود به اینترنت دسترسی یابند و این امر به لطف طراحی انقلابی آیفون محقق شدنی است.

سال 2008: مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

اینترنت در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 به عنوان ابزار رسانه‌ای سیاسی کاملا جایگزین تلویزیون شد و پرونده این ابزار سنتی را که 40 سال پیش در جریان مبارزات انتخاباتی میان کندی و نیکسون مهم‌ترین رسانه تلقی می‌شد، بست. از تصاویر ویدیویی دختر اوباما تا رای‌دهندگان متحرک شبکه‌های اجتماعی و جمع‌آوری اعانه آنلاین عبارات و تحولاتی هستند که در این جریان وارد اینترنت شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر