۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

سومين جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال به كارش پايان داد اظهارات رحيمي، زارع‌پور و صرامي


سومين جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال به كارش پايان داد
اظهارات رحيمي، زارع‌پور و صرامي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: رسانه

سومين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال كه از هشتم مهرماه در محل مصلي تهران آغاز به كار كرده بود عصر روز گذشته با برگزاري مراسم اختتاميه در تالار وحدت به كارش پايان داد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بخش پاياني مراسم اختتاميه سومين نمايشگاه و جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال از برگزيدگان بخش‌هاي اصلي و جانبي تقدير به عمل آمد و برگزيدگان جوايز خود را با حضور معاون اول رييس جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال و نيز محمدجواد آريان‌منش - نماينده مجلس - دريافت كردند.

امروز شبيخون فرهنگي در ميدان رسانه‌هاي ديجيتال است

دكتر محمدرضا رحيمي - معاون اول رييس جمهور - در مراسم اختتاميه با بيان اين‌كه حضار در اين نمايشگاه مي‌توانند با فراهم كردن زمينه‌هاي آن توسط دولت، مردم ايران را در اين عرصه به اوج برسانند، گفت: در دولت و بنا بر توصيه رييس جمهور سفرهاي استاني براي بار سوم با رنگ و بوي فرهنگي آغاز خواهند شد.

او ادامه داد: سفرهاي قبلي بر رسيدگي به امور مردم، گسترش فعاليت‌هاي عمراني و ايجاد كارگاه‌ها، كارخانه‌ها و فعاليت‌ كارگاه‌هاي زودبازده مبتني بود كه البته در آن سفرها نيز فعاليت‌هاي فرهنگي و عنايت به دنياي فرهنگ و هنر به چشم مي‌خورد اما اين بار حوزه فرهنگي در راس امور است. بنابراين شيوه سفرها به گونه‌اي طراحي شده است تا بتوانيم در هر استان تمام موارد فرهنگي آن را به كمك هنرمندان و صاحبان علم و دانش داشته باشيم.

وي افزود: با توجه به اين‌كه در عرصه رسانه‌هاي ديجيتال گام‌هاي اوليه هرچند با سرعت برداشته مي‌شود، سرعتي كه در اين عرصه در سه سال گذشته اميدواركننده بوده و نشان داده شد كه مي‌توانيم ره صد ساله را به مدد دانشمنداني كه معدل سني زير آن‌ها زير 30 سال است طي كرده و عقب‌ماندگي خود را جبران كنيم.

رحيمي خطاب به حضار در نمايشگاه و جشنواره بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال آنان را بخش عمده‌اي از ابزار لازم در راه رسيدن به اهداف مورد نظر در حوزه رسانه‌هاي ديجيتال عنوان و اظهار كرد: ما براي پيشرفت و رسيدن به قله‌هاي ترقي به تحولي كه در اين بخش بارقه‌هاي آن ديده مي‌شود، دل بسته‌ايم و البته در اين عرصه مشكلات فراواني داريم.

او تصريح كرد: امروز به خوبي متوجه مي‌شويم كه شبيخون فرهنگي در ميدان رسانه‌هاي ديجيتال است به همين خاطر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه علاقه‌منديم آن را وزارت فرهنگ و هنر بخوانيم، از سال 85 بر اثر دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب به عرصه سازماندهي در اين حوزه پا گذاشته و در حال حاضر گام‌هاي اساسي برداشته است.

وي گفت: در دنيايي هستيم كه به انسان نگاه مادي دارد و كمالي براي او در نظر نگرفته است؛ در صورتي كه در فرهنگ اسلامي انبياء و اولياء خدا آمدند تا انسان را به اوج برسانند و امروز آخرين ذخيره خداوند برروي زمين يعني امام زمان (عج) است كه منتظريم تا با ظهور خود بشريت را كامل كند. بنابراين در حال حاضر شاهد شبيخون فرهنگي جمعيتي مادي‌پرست هستيم كه روبه‌روي جنبه‌هاي معنوي انسان كه نگاهمان به آن است قرار دارد.

معاون اول رييس جمهور خاطرنشان كرد: ما به دستان پرتحرك و فداكار شما نياز داريم تا بتوانيم در مقابل دشمنان، موجي از جنبه‌هاي شريف انساني را به نمايش بگذاريم. در دنياي اسلام مراحلي كه براي رسيدن به شرافت انساني بايد طي شوند، ترسيم شده و مقصد پركشيدن و اوج گرفتن در نظر گرفته شده است.

وي در پايان با بيان اين‌كه پيام دولت و رييس جمهور به شما در اين عرصه خدمت‌گذاري است، خاطرنشان كرد: در دنيايي غير از دنياي اسلام، گرفتگي و پريشاني خاطر همه جا نفوذ كرده است و ما بايد در پي ايجاد همدلي و پيمان بين انسان‌ها باشيم.

بازديد يك ميليون نفر از نمايشگاه

اما به گفته رييس مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بازديد يك ميليون نفر از سومين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال نشانه نفوذ رسانه‌هاي ديجيتال در بين مردم تمام نقاط كشور است كه وظيفه مسوولان را در اين حوزه سخت‌تر مي‌كند و مي‌طلبد كه دولت، مجلس و قوه قضاييه براي جبران عقب‌ماندگي‌هاي گذشته كمك كنند.

عيسي زارع‌پور گفت: اقدامات متعددي در ساماندهي فضاي رسانه‌هاي ديجيتال اتفاق افتاده است كه از آن جمله مي‌توان به برپايي نمايشگاه و جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال كه مامني براي توليد‌كنندگان و رقابت سالم آن‌هاست اشاره كرد.

او ادامه داد: پس از برگزاري دومين نمايشگاه با تصويب شوراي سياست‌گذاري جشنواره، به جهت سرعت بخشيدن به روند ساماندهي رسانه‌هاي ديجيتال، نمايشگاه‌هاي استاني از سال 87 در استان قم آغاز شد و از اين پس هر دو ماه يك‌بار در يكي از استان‌هاي كشور برگزار خواهد شد تا شاهد تداوم آن در توسعه متوازن اين فن‌آوري باشيم.

وي افزود: توليدكنندگان به منظور معرفي توانمندي‌هاي ايران، رسانه‌هاي ديجيتال و بازي‌هاي رايانه‌يي برگزيده با كمك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شركت مي‌كنند كه با استقبال مواجه شده است.

زارع‌پور درباره سومين جشنواره هم گفت: شوراي سياست‌گذاري جشنواره و نمايشگاه به رياست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از دي‌ماه 87 با تصويب برگزاري آن به صورت بين‌المللي، آغاز به كار كرد كه در بخش‌هاي مختلف دستاوردها و آمار جديدي را به همراه داشت.

به گفته او در بخش نرم‌افزارهاي رسانه‌يي، پنج هزار و 500 نرم‌افزار، در بخش نرم‌افزارهاي تلفن همراه، 100 نرم‌افزار كه ضمن ارائه محتواي مناسب بازديد‌كنندگان را با مخاطرات بولوتوث آشنا كردند، در بخش بازي‌هاي رايانه‌يي تمام توليدات داخل در 30 غرفه، در بخش هنرهاي ديجيتال 200 اثر، در بخش پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها 500 پايگاه و وبلاگ، در بخش بين‌الملل، حضور نمايندگان 26 كشور، در بخش كاريكاتور 2500 اثر از 32 كشور، 20 مسابقه اطلاع‌رساني دوزبانه و برگزاري 200 كارگاه و نشست تخصصي از دستاوردهاي بخش‌هاي مختلف نمايشگاه امسال است.

وي اظهار كرد: مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال به دنبال آن است تا با ترغيب دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي براي حضور در اين نمايشگاه بهره‌مندي مناسبي از اين رسانه‌ها در رسيدن به اهداف در اين سازمان‌ها را نهادينه كند.

شفافيت در داوري آثار رسيده به جشنواره

در ادامه مهدي صرامي - معاون مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال - درباره شاخص‌هاي داوري آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره امسال، شفافيت در نحوه رسيدگي به آثار را از جمله آن شاخص‌ها عنوان و اظهار كرد: قرار دادن فرم‌ها و نحوه داوري برروي سايت جشنواره به عنوان ملاك‌هاي داوري براي ابراز نظر كارشناسان از جمله دلايل شفافيت در اين امر بود.

وي ارتقاي كيفيت رسانه‌هاي ديجيتال را مهمترين هدف جشنواره امسال عنوان و اظهار كرد: مسوولان جشنواره آثار بسياري را در سطوح مختلف مورد ارزيابي و نقد قرار دادند. از نظر بيش‌تر افراد، نقد به حسي منفي گفته مي‌شود اما بايد با تغيير در نحوه ارائه آن، اين نگاه نيز تغيير كند؛ در سومين جشنواره نقدي حقيقي توسط هيات‌هاي داوري انجام شد به طوري كه افراد با حضور در جلسات داوري از آثار خود دفاع كردند.

صرامي فرايند داوري را شامل سه گام تطبيق آثار ارسال شده با شاخص‌هاي اصلي هر بخش، امتيازبندي آثار و قضاوت نهايي در 8 هيات داوري عنوان و خاطرنشان كرد: به اين ترتيب مي‌توان گفت فرايند آثار رسيده بسيار پيچيده، تخصصي و چند مرحله‌يي بود تا آثار واجد شرايط باشند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر