۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

9 رویداد تاریخ ساز اینترنت

مترجم: نسترن صائبی


  9 رویداد تاریخ ساز اینترنت

برخی رویدادهای آنلاین از تولد ویکی‌پدیا و مرگ نپستر(سرویس موسیقی) گرفته تا جریان مجازی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وقایع برجسته دنیای وبی تبدیل شده و در تاریخچه اینترنت به ثبت می‌رسد.


سازمان جوایز وبی (Webby Awards) که در سال 1996 برای اولین بار توسط آکادمی بین‌المللی علوم و هنرهای دیجیتالی معرفی شد، هر ساله بهترین‌های وب را معرفی می‌کند، اما اخیرا 9 لحظه برتر اینترنت را در دهه اول قرن بیست و یکم معرفی کرده است. رویدادهایی چون توسعه سایت Craigslist و راه‌اندازی AdWords گوگل، مهم‌ترین وقایع اینترنتی بوده که این آکادمی نیویورکی مطرح کرده است.

دیوید میشل دیویس، مدیر اجرایی وبی اواردز در این باره می‌گوید: اینترنت در واقع تاریخ دهه اخیر ما را رقم می‌زند. زیرا این شبکه عظیم در تحولات ده سال اخیر نه تنها در زندگی روزمره بلکه در تمامی ابعاد زندگی از اقتصاد و ارتباطات گرفته تا سیاست و فرهنگ، نقش یک کاتالیزور را ایفا کرده است. وی می‌افزاید: محور اصلی موضوع فهرستی که تهیه کرده‌ایم، ظرفیت اینترنت را در پیشی گرفتن از سیستم‌های سنتی و قدرت آن را در دست گرفتن زندگی روزمره مردم نشان می‌دهد.

در فهرستی که این آکادمی ارایه کرده، 9 رویداد مهم و تاثیرگذار در اینترنت معرفی شده که بر حسب اهمیت رده‌بندی نشده‌اند و به عقیده دیویس رده‌بندی این فهرست به اینکه شما که هستید و به چه چیزهایی علاقه دارید، بستگی دارد. دیویس عنوان می‌کند: اینترنت زندگی به روشی دیگر است و اینکه کدام لحظه از آن مهم‌ترین است، سوالی است که پاسخ دادن به آن کار مشکلی است. شاید اگر 20 سال دیگر به این فهرست نگاهی بیندازیم، برخی از آنها تغییر کرده و به رویدادهای مهم‌تری تبدیل شده باشند. وی می‌افزاید: فکر می‌کنم تاریخ و زمان است که این بینش را به ما می‌دهد تا دریابیم کدام سایت یا شرکت یا لحظه تاثیرگذار است یا کدام‌یک از اینها آینده ما را شکل می‌دهد.

حال به 9 مورد از سرنوشت‌سازترین رویدادهای اینترنتی دهه اول قرن بیست‌ویکم به انتخاب بنیاد وبی نگاهی می‌اندازیم:

سال 2000: توسعه Craigslist

در سال 2000 سایت رده‌بندی آزاد Craigslist فعالیت خود را از سانفرانسیسکو به 9 شهر آمریکا گسترش داد و تبلیغات نیازمندی‌ها را از انحصار روزنامه‌ها درآورد. این سایت هم‌اکنون فهرست‌های رایگان تبلیغاتی بیش از 500 شهر در 50 کشور جهان را ارایه می‌دهد و عملکرد آن مبتنی بر مدل کسب‌وکار غیر ضروری و موفقیت تجاری و همچنین کاریابی، مسکن‌یابی و هر آنچه که فکرش را بکنید، است.

سال 2000: راه‌اندازی AdWords گوگل

گوگل با راه‌اندازی سرویس AdWords در اکتبر سال 2000، شریان تبلیغات آنلاین را گشود. این برنامه خودپرداز تبلیغاتی، زمینه بازاریابی را برای همه کسب‌وکارها فارغ از کوچک و بزرگ بودن آن فراهم کرده و به مبلغان اجازه داد که با دقت ریزبینی لیزر و تنها با یک کلیک، مشتریان خود را هدف قرار دهند.

سال 2001: راه‌اندازی ویکی‌پدیا

ویکی‌پدیا با رسیدن به 20 هزار مدخل به 18 زبان زنده دنیا تنها پس از گذشت یک سال از راه‌اندازی‌اش، نشان داد که چقدر یک سایت تعاملی و منبع عظیم اطلاعات می‌تواند موفق و تاثیرگذار باشد. ویکی‌پدیا هم‌اکنون تعداد مقالات خود را به 14 میلیون و به 271 زبان دنیا رسانده است. این دایره‌المعارف منبع باز در حقیقت از قدرت اینترنت برای گرد آوردن هزاران هزار کاربر بیگانه از سرتاسر جهان برای مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات بهره می‌برد.

سال 2001: تعطیلی نپستر

اگرچه سرویس موسیقی نپستر در سال 2001 تعطیل شد، اما بعد از مدتی با نگرش به‌اشتراک‌گذاری فایل شروع به کار دوباره کرد. به طور کلی این مرحله کمایی بود که باعث به وجود آمدن اولین جرقه‌‌های موجی از نوآوری‌ها شد و روش کسب تجربه ما را از موسیقی و تصاویر ویدیویی دچار تحول کرد. موجی که بعدا سایت‌های هولو و آی‌تیونز را در برگرفت.

سال 2004: IPO گوگل

ورود گوگل به بورس، یکی از بزرگ‌‌ترین رویدادهای اینترنتی است که این موتور جست‌وجو را در سال 2004 یعنی زمانی که شش ساله بود، در آستانه سلطه یافتن بر بازار جست‌وجو قرار داد. از جی‌میل و یوتیوب گرفته تا سرویس نقشه‌برداری، گوگل ارث و آندرویید همه و همه نشان از قدرت گرفتن این غول اینترنتی و تسخیر زندگی روزمره ما دارد.

سال 2006: انقلاب ویدیوی آنلاین

افزایش سرعت پهنای باند، ارزان شدن دوربین‌های دیجیتال در سال 2006 و تلفیق آنها با اوج‌گیری استفاده از پخش‌کننده ادوب فلش 9 توسط یوتیوب، پیش‌درآمدی برای ایجاد انقلاب در اینترنت شد. این اتحاد سه‌گانه پیدایش محتوای خانگی و حرفه‌ای را نظیر محتوای افرادی با هویت‌های اینترنتیDiet Coke و lonelygirl15 در پی داشت که به همه چیز از مسایل فرهنگی گرفته تا سیاسی شکلی دوباره داد.

سال 2006: فیس‌بوک و توییتر

در سال 2006 یک سایت شبکه اجتماعی مخصوص دانشجویان از طریق یک آدرس ایمیل معتبر شرایط کاربری خود را به افراد بالای 13 سال تغییر داد. تقریبا یک شبه اعتصابی در فیس‌بوک راه افتاد و این موضوع جنجالی به پا کرد. کم‌تر از یک ماه بعد خالقان توییتر خواستار خرید این شرکت شدند و بعد از یک سال درنهایت توانستند به این هدف برسند. هر دوی این شرکت‌ها جریان شبکه اجتماعی را در دست گرفتند و بعدها روش اتصال ما به اینترنت، مشارکت در فضای مجازی و ارتباطات ما را متحول کردند. به این ترتیب، امروز معنای دوستی فراتر از چیزی است که قبلا تعریف می‌شد.

سال 2007: آیفون

آیفون در 29 ماه ژوئن سال 2007 عرضه شد و تا پایان آخر هفته فروش آن به نیم میلیون واحد رسید و می‌توان گفت که این رویداد تلفن‌های هوشمند را به ابزار لوکس و غیرضروری تبدیل کرد. از سویی دیگر آیفون الهام بخش طراحان برای توسعه سیستم‌عامل‌های جدید نظیر آندرویید گوگل و کاربردهایی شد که از هر جنبه‌ای زندگی ما را به سوی مدرن بودن سوق می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده یک میلیارد کاربر جدید برای اولین بار از طریق ابزارهای قابل حمل خود به اینترنت دسترسی یابند و این امر به لطف طراحی انقلابی آیفون محقق شدنی است.

سال 2008: مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

اینترنت در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 به عنوان ابزار رسانه‌ای سیاسی کاملا جایگزین تلویزیون شد و پرونده این ابزار سنتی را که 40 سال پیش در جریان مبارزات انتخاباتی میان کندی و نیکسون مهم‌ترین رسانه تلقی می‌شد، بست. از تصاویر ویدیویی دختر اوباما تا رای‌دهندگان متحرک شبکه‌های اجتماعی و جمع‌آوری اعانه آنلاین عبارات و تحولاتی هستند که در این جریان وارد اینترنت شدند.

خداي من! مي‌خواهم دغدغه‌هاي ديروز و هراس فرداها را بر شانه‌هاي صبورت بگذارم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگها



خداي من، دقايقي بود در زندگانيم که هوس مي‌کردم سر سنگينم را که پر از دغدغه ديروز بود و هراس فردا بر شانه‌هاي صبورت بگذارم، آرام برايت بگويم و بگريم... 




به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در وبلاگي به نشاني http://jomelatetalaii.parsiblog.com آمده است: خدايا تو گفتي: عزيزتر از هر چه هست، تو نه تنها در آن لحظات دلتنگي که در تمام لحظات بودنت بر من تکيه کرده بودي، من آني خود را از تو دريغ نکرده‌ام که تو اينگونه هستي. من همچون عاشقي که به معشوق خويش مي‌نگرد، با شوق تمام لحظات بودنت را به نظاره‌ات نشسته بودم.
پس چرا راضي شدي من براي آن همه دلتنگي، اينگونه زار بگريم؟
گفت: عزيزتر از هر چه هست، اشک تنها قطره‌اي است که قبل از آنکه فرود آيد عروج مي‌کند. اشک‌هايت به من رسيد و من يکي يکي بر زنگارهاي روحت ريختم تا بازهم از جنس نور باشي و از حوالي آسمان، چراکه تنها اينگونه مي‌شود تا هميشه شاد بود. گفتم: آخر آن چه سنگ بزرگي بود که بر سر راهم گذاشته بودي؟ چرا آن همه درد در دلم انباشتي؟ گفت: روزيت دادم تا صدايم کني، چيزي نگفتي، پناهت دادم تا صدايم کني، چيزي نگفتي... مي‌خواستم برايم بگويي آخر تو بنده من بودي چاره اي نبود جز نزول درد که تو تنها اينگونه شد که صدايم کردي.
پس چرا همان بار اول که صدايت کردم درد را از دلم نراندي؟ گفت: اول بار که گفتي "خدا" آنچنان به شوق آمدم که حيفم آمد بار دگر خداي تو را نشنوم، تو باز گفتي خدا و من مشتاق‌تر براي شنيدن خدايي ديگر...
گفت: عزيزتر از هر چه هست من دوست‌تر دارمت... 







گزارش تصویری ایتنا از آخرین روز برگزاری نمایشگاه ایران الکامپ پانزدهم(1)







 
 





 



















































عکس از حمید رضا علی پیشرو!

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

راز شکست در راضي نگه داشتن همگان است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگها


اطراف تک تک ما را -چه بخواهيم چه نه- افراد مختلفي گرفته‌اند و اين طبيعي است که ما به آنچه ديگران راجع به ما فکر مي‌کنند اهميت بدهيم، اما نگراني زياد باعث مي‌شود راه‌مان را زيادي تغيير بدهيم و به اصطلاح به ساز هر کسي برقصيم و از اهداف حقيقي خودمان عقب بيافتيم و زندگي‌اي بسازيم صرفا براي راضي نگه داشتن ديگران.


به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه مطلب وبلاگي به نشاني http://zangoole.com آمده است: نقل قول معروفي است که مي‌گويد «راز موفقيت را نمي‌دانم اما راز شکست در راضي نگه داشتن همگان است.»


با اين وجود اگر خيلي بي توجهي کنيد و نظر اطرافيان تان را به کلي ناديده بگيريد باعث مي‌شود اشتباه‌هاي‌تان را هم ناديده بگيريد، روابط تان شکر آب شده و به ضرر شخص شما تمام مي‌شود.


توجه کنيد، اما نگران نباشيد: کمتر پيش مي‌آيد که نگران بودن کمکي به شما بکند، به خاطر آن چه ديگران راجع به شما فکر مي‌کنند نگران يا ناراحت نباشيد. سعي کنيد احساسات‌تان را وارد اين قضيه نکنيد. سعي هم نکنيد که فکر ديگران را بخوانيد که «يعني اين طوري فکر مي‌کنه….؟» «يعني چي راجع به من فکر مي‌کنه…؟» شما بيشتر از هر کس ديگري خودتان را زير ذره بين مي‌گذاريد. خيلي اوقات ديگران خيلي کمتر از آنچه فکر مي‌کنيد راجع به شما فکر مي‌کنند. آنها هم مثل شما درگير فکر کردن به خودشان هستند و وقت براي ديگران ندارند!


آيا نظر آنها اهميت دارد؟ توجه کنيد که هر نظر مال چه کسي است؟ آيا اصلآ نظر آن فرد براي شما اهميتي دارد؟ آيا حرف آن فرد نزد شما اعتباري دارد؟ اظهار نظر آن غريبه راجع به خودتان را اصلا ناشنيده بگيريد. نظر او هرگز هيچ تاثيري روي شما نخواهد داشت.


از نظر آن‌ها استفاده کنيد: به نظرات مفيد خصوصا از افراد مهم دقت کنيد. البته سعي نکنيد از حرف و رفتار ديگران معني «استخراج» کنيد، مثلآ اگر يک نامه کمي‌سرد و غيرمعمول گرفتيد بهتر است که فقط بگذاريد به حساب گرفتاري شخصي آن فرد يا عجله و… تا اينکه فکر کنيد شايد فرستنده مشکلي با شما دارد يا از شما عصباني است.

۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

عاقبت کم اهميت انگاشتن هرچيزي بي‌انگيزگي است



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگها

آدم بايد يک هدفي داشته باشد، حالا درست که خانه و ماشين و شغل اهداف متعالي نيستند، اما به هرحال همين هدف‌هاي مادي هم آدم را به حرکت مي‌اندازند. اما امان از آن روزي که امروز باشد و اين هدف‌ها را نداشته باشي.


به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در وبلاگي به نشاني http://teng2.wordpress.com آمده است: ارزش‌ها را از بين نبريد، به آن‌ها تعصب داشته باشيد، ماشين تان را دوست داشته باشيد، بچه‌هايتان را دوست داشته باشيد، به حساب بانکي تان فکر کنيد، به پرورش آن‌ها فکر کنيد، ورزش بکنيد، برنامه داشته باشيد، روابط اجتماعي گسترده داشته باشيد، به آينده فکر کنيد، به سفر‌هاي رويايي فکر کنيد و بترسيد از زماني که پي در پي از خودتان سوال "خوب که چي؟" را مي‌پرسيد.


باور کنيد اشتباه هست؛ اين خستگي مزمن و کم اهميت انگاشتن همه چيز و همه کس و همه کاري، عاقبتش بي انگيزگي و افسردگي هست.
انتهاي پيام

۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

هر لحظه تا جايي كه مي‌تواني زندگي كن

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگها

هر لحظه و ساعت زندگي درحال تغيير است. زندگي گاهي سايه وگاهي آفتاب است، پس هر لحظه تا جايي كه مي‌تواني زندگي كن. چون لحظه‌اي كه وجود دارد شايد فردا نباشد.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در وبلاگي به نشاني http://mooon.blogfa.com آمده است: كسي كه تو را از صميم قلب بخواهد به سختي در دنيا پيدا مي‌شود. پس چنين انساني اگر جايي هست، فقط اوست كه از همه بهتر است. پس تو آن دست را بگير، چون آن مهربان شايد فردا نباشد.

پس هر لحظه تا مي‌تواني زندگي كن، چون لحظه‌اي كه وجود دارد شايد فردا نباشد.

شايد بزرگترين نشانه بلوغ رسيدن به مرحله‌اي از زندگي باشد که ما خودمان را در آغوش بگيريم، توان‌ها و ضعف‌هاي خود را يکسان بدانيم و آن را بپذيريم و آگاه باشيم که ما تمام چيزي هستيم که داريم.

ما حق خوشبخت بودن و داشتن زندگي ساده و قدرت عوض کردن خود و محيطمان را با محدوديت‌هاي واقعي داريم.

خلاصه اينکه ما هستيم. هر يک از ما، بايستي آنچه هستيم باشيم و همان را که انتخاب مي‌کنيم بشويم.